Vakantiegeld binnen? Pas op voor online nep-shops
In 2022 werden consumenten online voor bijna 5 miljoen euro opgelicht. Cybercriminelen gaan geraffineerd te werk, dus let op bij webshops en op social media. Juist nu je vakantiegeld in je zak brandt. En onthoud: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook. Check reviews en betaal achteraf, of verzekerd!
Met de zomer in de bol kunnen velen niet wachten met het uitgeven van hun vakantiegeld. Dit is typisch het moment waarop er ook weer veel online wordt geadverteerd. Sommige van deze aanbiedingen komen van nepshops. Reden voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om Nederlanders nog eens extra te waarschuwen voor aankopen, bijvoorbeeld via social media.
Webshop of nepshop?
Consumenten kopen steeds meer en steeds vaker online. Ook via social media proberen verkopers consumenten nu te verleiden tot impulsaankopen. Bij het kopen via social media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder van het product is en onder welke voorwaarden je het koopt. Soms gaat het om een nepshop en ontvang je het bestelde product helemaal niet. Daar kom je pas achter als de pagina waarop je het product kocht is verdwenen. En dan is het onmogelijk de aanbieder aan te spreken.
Is de website weg dan wordt het onmogelijk de aanbieder aan te spreken
ConsuWwijzer — Autoriteit Consument en Markt
Teleurstelling duurder aankoop
Je verwacht dat het wel goed zit als je online iets koopt, maar de realiteit is soms anders. Dan ontvang je iets totaal anders dan je had verwacht. Of helemaal niets. Dan denk je gratis een eenmalig proefpakket te bestellen en zit je ineens vast aan een abonnement. Voor je het weet valt de ene na de volgende incassobrief op de mat. En dan lopen de kosten hard op. Weg vakantiegevoel.
Wat kan er misgaan?
Vorig jaar vóór Black Friday ontwikkelde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een voorlichtingscampagne met daarin een filmpje over een Nepshop. Dit toont tien online miskopen waarover consumenten hun ervaringen delen. Zo kocht Marije online een sportpakje: “En toen bleek ik ineens een abonnement te hebben afgesloten.” In de video zie je nog negen andere online miskopen.
Veilig online winkelen
De ACM geeft via de website ConsuWijzer informatie over online winkelen. De vier belangrijkste aanbevelingen van hun checklist veilig online winkelen zijn (klik open voor meer details):
Ook de Consumentenbond waarschuwt voor de trucs van nep-webshops en hoe je betrouwbare webshops kunt vinden. Als je weet waar je op moet letten, kun je voorkomen dat er iets misgaat met de aankoop. Een van de tips: klik nooit óp het logo van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk, maar bezoek hun websites.
BEKIJK DE 10 TIPS VAN DE CONSUMENTENBOND
Vertrouw je een aanbieder niet? Via veiliginternetten.nl kun je het webadres controleren — de URL in de browserbalk. Veel foute websites vallen door de mand bij deze check. Blijkt uit de check dat de site (mogelijk) betrouwbaar is, dan is een handmatige check nog steeds zinvol. Sommige websites krijgen onterecht groen licht. Controleren kun je hier: check.veiliginternetten.nl
Heb je zelf slechte ervaringen, dan kun je die melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. ConsuWijzer geeft ook advies over welke vervolgstappen je kunt zetten, inclusief diverse voorbeeldbrieven