Oppassen voor nep-shops bij Black Friday deals voor Sint en Kerst
Vorig jaar werden consumenten online voor bijna 5 miljoen euro opgelicht. Een goede voorlichtingscampagne -met 10 tips- moet daar verandering in brengen. Cybercriminelen gaan geraffineerd te werk, dus let op. En onthoud: als het te mooi is om waar te lijken, is het dat vaak ook. Check reviews en betaal achteraf, of verzekerd!
Rondom Black Friday ontvangen consumenten veel online aanbiedingen voor Sinterklaas en Kerst. Sommige van deze aanbiedingen komen van nepshops. Behalve via een online campagne heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nu ook een Nepshop geopend in Amsterdam. Hiermee wil zij consumenten waarschuwen voor aankopen via social media.
Webshop of nepshop?
Consumenten kopen steeds meer en steeds vaker online. Ook via social media proberen verkopers consumenten nu te verleiden tot impulsaankopen. Bij het kopen via social media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder van het product is en onder welke voorwaarden je het koopt. Soms gaat het om een nepshop en ontvang je het bestelde product helemaal niet. Daar kom je pas achter als de pagina waarop je het product kocht verdwenen is. Daardoor wordt het onmogelijk om de aanbieder aan te spreken.
Is de website weg dan wordt het onmogelijk de aanbieder aan te spreken
ConsuWijzer — Autoriteit Consument en Markt
Nepshop – Haarlemmerdijk 48, Amsterdam
Nepshop is een pop-up tentoonstelling over winkelen via social media. Je verwacht dat het wel goed zit als je online iets koopt. De realiteit is soms anders. Dan ontvang je iets totaal anders dan je had verwacht. Of helemaal niets. Dan denk je gratis een eenmalig proefpakket te bestellen en zit je ineens vast aan een abonnement. Voor je het weet valt de ene na de volgende incassobrief op de mat.
Tien voorbeelden
De pop-up store toont tien voorbeelden van hoe aankopen via social media fout kunnen gaan. Als je weet waar je op moet letten, kun je voorkomen dat er iets misgaat met de aankoop. De twee belangrijkste aanbevelingen zijn:
- check reviews
- betaal achteraf, of verzekerd
Via Consuwijzer.nl deelt de ACM ook online alle tien tips voor consumenten ⎆
Campagnefilmpje
Voor de lopende campagne heeft de ACM ook een filmpje gemaakt waarin de Nepshop te zien is. Ook de tien online miskopen worden in beeld gebracht. Verder delen consumenten hier hun ervaringen: Marije kocht een sportpakje online: “Toen bleek ik ineens een abonnement te hebben afgesloten.” Het voorbeeld van Marije is een van de tien missers die te zien zijn in de Nepshop. In de video zie je ook de andere online miskopen.
BEKIJK DE VIDEO VAN DE NEPSHOP
Jigal Krant sprak 6 november in BNR’s ochtendshow over de nieuwe campagne met Evert Jan Hummelen van de ACM. Dat interview kun je hier terugluisteren ⎆.